شناخت انواع برش و انتقال بین دو نما

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

مقاله‌ی ویدیویی زیر از سایت Rocket Jump Filmschool به معرفی انواع برش و انتقال بین دو نما پرداخته است که شناختشان برای هر تدوینگری لازم است. شما تمام این برش‌ها را قبلاً در فیلم‌ها دیده‌اید، اما تا وقتی که از اصول اولیه تدوین شناخت نداشته باشید ممکن است متوجه آن‌ها نشوید. ضمن اینکه ویدیو مثال‌های تصویری خیلی خوبی برای هر مورد می‌آورد تا تصویر روشنی از هر اصطلاح داشته باشید. در پایان ویدیو هم مثال‌های جالبی از ترکیب انواع برش در فیلم‌ها آمده است. تعریف اصطلاحات در زیر ویدیو آمده است اما توصیه می‌کنیم حتماً ویدیو را تماشا کنید و مثال‌های خوب آن را از دست ندهید.

مقاله‌ی ویدیویی زیر از سایت Rocket Jump Filmschool به معرفی انواع برش و انتقال بین دو نما پرداخته است که شناختشان برای هر تدوینگری لازم است. شما تمام این برش‌ها را قبلاً در فیلم‌ها دیده‌اید، اما تا وقتی که از اصول اولیه تدوین شناخت نداشته باشید ممکن است متوجه آن‌ها نشوید. ضمن اینکه ویدیو مثال‌های تصویری خیلی خوبی برای هر مورد می‌آورد تا تصویر روشنی از هر اصطلاح داشته باشید. در پایان ویدیو هم مثال‌های جالبی از ترکیب انواع برش در فیلم‌ها آمده است. تعریف اصطلاحات در زیر ویدیو آمده است اما توصیه می‌کنیم حتماً ویدیو را تماشا کنید و مثال‌های خوب آن را از دست ندهید.

 

 

انواع برش بین دو نما

برش ضمن حرکت (Cutting on Action): برش زدن از نمایی به نمای دیگر وقتی سوژه هنوز در حال حرکت است.

بُرون بُرش (Cut Away): برش زدن به نمای اینسرت یک شیء، عنصر یا تصویر ذهنی شخصیت و بازگشت به نمای قبلی.

برش متقاطع (Cross Cutting): رفت و آمد بین دو لوکیشن مختلف به طور موازی، که به آن تدوین موازی یا پارالل هم می‌گویند.

برش پرشی (Jump Cut): برشی که موجب پرش در نما می‌شود تا برای مثال نشان دهنده گذر زمان باشد.

برش تطبیقی (Match Cut): برش از یک نما به نمای مشابهی که از نظر ترکیب‌بندی یا حرکت با نمای قبلی مطابقت دارد. گاهی نیز این انطباق در گفتار وجود دارد که به آن برش تطبیقی کلامی می‌گویند.

انواع انتقال بین دو نما

وضوح تدریجی / خروج تدریجی (Fade in / Fade out): زمانی که تصویر به تدریج از میان سیاهی ظاهر شده یا به سیاهی می‌گراید.

دیزالو (Dissolve): وقتی چند فریم پایانی یک نما در چند فریم آغازین نمای بعدی ترکیب می‌شود.

برش ضربتی (Smash Cut): انتقال ناگهانی و غیرمنتظره از یک نما به نمای دیگر.

انتقال IRIS: بیشتر در گذشته استفاده می‌شد و طی آن با بستن دیافراگم تصویر به سیاهی فرو می‌رفت و با باز کردن آن تصویر از سیاهی ظاهر می‌شد.

روبش (Wipe): جابجایی بین نماها از طریق روبش تصویر که انواع گوناگونی دارد.

برش نامرئی (Invisible Cut): برشی که تعمداً پنهان می‌شود تا تصور یک برداشت طولانی را به بیننده بدهد.

برش L یا L-Cut: نوعی انتقال صوتی بین دو نما که در آن صدای نمای قبلی در نمای بعدی امتداد می‌یابد.

برش J یا J-Cut: نوع دیگری از انتقال صوتی که در آن ابتدا صدای نمای بعدی شنیده و سپس تصویر آن دیده می‌شود.

 

منبع: School.rocketjump.com

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...