سینماتوگرافی چیست؟

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

سینماتوگرافی چیست؟

بیش از این مطالب مختلفی در حوزه سینماتوگرافی در هزار‌و‌یک بوم مطالعه کرده‌اید و امروز، قصد داریم به مفهوم اصلی آن بپردازیم. سینماتوگرافی، متشکل از دو کلمه یونانی kinema -به معنی حرکت- و graphein -به معنی ثبت-، هنر ثبت تصاویر در فرآیند ساخت یک فیلم است. در واقع سینماتوگرافر، مدیر فیلمبرداری یا به اختصار DP، مسئول ثبت تمامی تصاویر فیلم محسوب می‌شود.

 

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی ثبت ویدیو، سینماتوگرافر‌ها به عنوان مدیر بخش نورپردازی و دوربین‌ها، نقشی کلیدی در ساخت آثار سینمایی ایفا می‌کنند. در حقیقت، اصلی‌ترین وظیفه سینماتوگرافر‌ها، ثبت تصاویری زیبا و قدرتمند در جهت بیان بهتر داستان است.

وظایف سینماتوگرافر چیست؟

Cinematographer-RodrigoPrieto-BenAffleck-Batman-Exclusive

 

با شروع فاز پیش تولید یا Pre-production، این فرد نیز باید تصمیماتی اساسی و مهم درباره ظاهر و حس فیلم بگیرد؛ بهتر است تصاویر به صورت سیاه و سفید ثبت شوند یا رنگی؟ استفاده از چه نوع دوربینی (دیجیتال یا آنالوگ) هوشمندانه‌تر است؟

بیشتر بخوانید: نمونه‌های برتر سینماتوگرافی سیاه و سفید تاریخ سینما

در صورت رنگی بودن، بهتر است رنگ‌ها روشن و شاداب بوده یا فضای سردی بر فیلم حاکم باشد؟ فیلم از دید دوربین ثبت خواهد شد یا از نقطه نظر کاراکتر‌ها؟

این‌ها تنها چند مورد از چالش‌های اصلی سینماتوگرافر‌ها محسوب می‌شوند و لازم به ذکر است این افراد معمولا در تصمیم گیری در مورد این موضوعات تنها نیستند. کارگردان همچنان تصمیم گیرنده نهایی و اصلی‌ترین مهره در فرآیند تولید است. در صحنه فیلمبرداری، کارگردان و مدیر فیلمبرداری رابطه‌ای نزدیک داشته و در بیشتر زمینه‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

مهارت‌های لازم برای یک مدیر فلمبرداری

cinematography

توانایی‌های لازم برای فعالیت در این زمینه، در عین شباهت بسیار با عکاسی، تفاوت‌های زیادی با آن دارند. حرکت دوربین و بازیگران هنگام ثبت تصویر امری طبیعی است، از این رو آشنایی با نورپردازی صحیح کل محدوده و تکنیک‌های حرکت دوربین ضروری محسوب می‌شود.

وی پس از مطالعه کامل فیلم‌نامه، نور و وضعیت دوربین‌ها را در جهت تقویت طرح اصلی داستان به خدمت می‌گیرد. هیچ گاه مرز و تفاوت میان فیلم و تئاتر را از یاد نبرید. خالق فیلم با سینماتوگرافی، احساسات شادی، غم، شوخی و ترس با بهره گیری از علائم سینماتیک به مخاطب منتقل می‌کند. اندازه شات‌ها، زاویه و حرکت دوربین، قلب یک اثر سینماتیک منحصر به فرد هستند که پس از ترکیب شدن با نورپردازی ماهرانه، ماهیت سینماتوگرافی را شکل می‌دهند.

البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که در بیشتر مواقع، کارگردان مسئول ایجاد این احساسات در بیننده است. به عبارتی، کارگردان اثر به انتخاب زوایا و تنظیم حرکات پرداخته و مدیر فیلمبرداری، روی نورپردازی، انتخاب لنز و دیگر موارد فنی تمرکز می‌کند. در نهایت، این رابطه به خود فرد و مهارت‌های وی بستگی دارد. ممکن است یک کارگردان اطلاعات زیادی درباره کار با دوربین نداشته و بیشتر به بازی گرفتن از بازیگر‌ها بپردازد، در حالیکه فرد دیگری به عنوان همکار سینماتوگرافر نیز فعالیت می‌کند.

یک مدیر فیلمبرداری، از طریق اعمال مختلفی می‌تواند بر احساس و دید بینندگان نسبت به فیلم تاثیر بگذارد. نور، رنگ، تنظیم لنز‌ها، فکوس و لوکیشن همگی از جمله فاکتور‌های مهم در جلوه شات‌ها -کوچک‌ترین واحد‌های سازنده فیلم- محسوب می‌گردند.

cinamatography

به دلیل اهمیت بی‌اندازه این واحد‌های سازنده، سینماتوگرافر‌ها جهت اطمینان حاصل کردن از ثبت تمام جزئیات مربوطه، لیستی معروف به Shot List تهیه می‌کنند. ممکن است همه متوجه این موضوع نباشند، اما در طراحی هر سکانس انرژی و هزینه‌ای غیر قابل تصور به کار رفته است.

می‌توان گفت سینماتوگرافر وظایف واقعا سختی بر عهده دارد؛ مخصوصا در مرحله ثبت نهایی که همه چیز باید به بهترین شکل انجام گیرد. نه تنها افراد زیادی جلوی دوربین هستند، بلکه این فرد با طراح صحنه و کارگردان نیز به طور کامل هماهنگ باشد.

برخی مواقع تکنیک‌های به کار رفته کاملا قابل توجه بوده و فیلم را از نظر جلوه‌های بصری، غیر طبیعی جلوه می‌دهند. در حالیکه بسیاری از مواقع، این تکنیک‌ها خیلی دقیق و طبیعی به کار می‌روند؛ به طوریکه مخاطب حتی وجود آن‌ها را در تصاویر ثبت شده احساس نمی‌کند.

یادگیری سینماتوگرافی

cancun_wedding_video_cinematographer1

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، سینماتوگرافی شباهت‌های بسیاری با عکاسی دارد، از این رو آشنایی با مفاهیم عکاسی برای شروع کار در این زمینه ضروری است. برای شروع، می‌توانید از ترفند‌ها و مفاهیم زیر استفاده کنید:

  • نوردهی
  • دیافراگم
  • سرعت شاتر
  • اندازه شات‌ها
  • زاویه دوربین
  • حرکت دوربین

برای آشنایی با برخی تجهیزات مناسب برای فیلمبرداری نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

اگر واقعا به این عرصه علاقه‌مند هستید، یک ترفند کوچک می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت کار شما داشته باشد: فیلم‌ها را بدون صدا تماشا کنید. در این صورت،‌ بدون وجود صدا‌های اضافی، می‌توانید با دقت تمام روی هر صحنه تمرکز کرده و متوجه تمام جزئیات و ترفند‌های به کار رفته توسط تیم تولید شوید. پشت صحنه‌ و ویدیوی ویژه پیرامون روند ساخت فیلم را نیز از دست ندهید.



    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...