هفت نمای استاندارد فیلمسازی

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

هفت نمای استاندارد فیلمسازی را با ذکر مثال مرور خواهیم کرد . اولین شات یا نمای مورد نظر ما نمای آغازین یا Establishing Shot است . Establishing Shot در واقع اولین صحنه ای است که بیننده با آن روبرو میشود و یا اولین مرحله از تنظیم یک صحنه است . 

 

نمای آغازین یا Establishing Shot

آیا به نماها و شات های فیلم های سینمایی و یا حتی به شات ها و نماهای  پروژه های خودتان فکر کرده اید ؟ آیا برای شما سوال بوده که شروع یک داستان و واقعه چگونه باید باشد ؟ چه نمایی برای شروع باید استفاده کنید ؟  امروز فیلمسازی دارای یک چهارچوب و استاندارد هست و استفاده از این چهارچوب و استاندارد مطمئنا بر زیبایی آثار تاثیر خواهد گذاشت .   استفاده از شات ها و نماهای استاندارد یکی از اصول حیاتی فیلمسازی هست . تلاش می کنیم در مبحثی که شروع شده  هفت نمای استاندارد را معرفی و درباره آنها صحبت کنیم .  

 

هفت نمای استاندارد فیلمسازی : نمای آغازین یا Establishing Shot

نمای آغازین ، نمای معرف ، نمای شروع کننده نام هایی است که برای Establishing Shot بکار برده میشود . Establishing Shot در واقع اولین نما از صحنه ای است که بیننده با آن روبرو میشود و یا اولین مرحله از تنظیم یک صحنهجدید است . در واقع Establishing Shot فضا و مضمون صحنه ها و فیلم را بازگو میکند . Establishing Shot میتواند  یک Extreme Wide Shot از یک شهر یا آسمان خراش ها باشد . Establishing Shot تنها به موقعیت مکانی اشاره ندارد  ، بلکه زمان وقوع حادثه و اتفاق و فیلم را هم نمایش می دهد و در واقع یک پیش زمینه از حال و هوای موجود را در ذهن مخاطب پیاده سازی میکند . 

 

 Establishing Shot به پیاده سازی یک مفهوم هم می تواند کمک کند ، یا حتی به روابط کاراکترها و شخصیت ها نیز می تواند بپردازد . Establishing Shot باید به گونه ای باشد که به تنهایی حرفها و چیزهایی که نیاز هست را  ،  خود به بیننده انتقال دهد. 

 هفت نمای استاندارد فیلمسازی : نمای آغازین یا Establishing Shot

استفاده از سمبل های یک منطقه ، شهر یا کشور در تبیین  Establishing Shot و اینکه داستان در کجا شکل میگیرد بسیار تعیین کننده خواهد بود . بطور مثال اگر در  Establishing Shot یک نما از میدان آزادی ، یا برج میلاد قرار گیرد  ، در ذهن مخاطب جا خواهد افتاد که این داستان به گونه ای  در ایران و به شهر تهران ارتباط خواهد داشت و شروع ماجرا را در ذهن مخاطب کلید خواهد زد . 

 هفت نمای استاندارد فیلمسازی : نمای آغازین یا Establishing Shot 

دوستان این بخش اول از هفت نمای استاندارد بود . در ادامه نماها و شات های بعدی را بررسی میکنیم . این مطلب برای شما مفید بود ؟ تا حالا توی پروژه های خودتون به این مسئله فکر کردین که  پروژه شما چطور باید شروع بشه و چه حس و حالی باید داشته باشه ؟ تا حالا با  Establishing Shot برخورد کردین ؟ 

 

مثال نمای آغازین فیلم

 

اکستریم لانگ شات یا اکستریم واید شات

Extreme Wide Shot–Extreme Long Shot

اکستریم لانگ شات یا اکستریم واید شات نمای کاملا دور یا نمای بسیار باز است که یک فاصله دور را به چشمان بیننده و مخاطب پیوند می زند . این نما معمولا به عنوان Establishing Shot یا نمای آغازین ( در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم ) نیز به کار برده میشود . دلیل هم این است که هر دو اغلب مواقع مناظر و ساختمان های عظیم بیرونی را نمایش میدهند . با این تفاوت که Establishing Shot در ابتدای روایت می تواند حال و هوای داستان و حال و هوای ماجرا و همچنین نمادهای منطقه و خصوصیات خاصی را نمایش دهد و به مخاطب اطلاعات بیشتری در مورد محتوای داستان ارائه بکند .

 

اکستریم لانگ شات یا اکستریم واید شات محیط اطراف یک کاراکتر را نمایش داده و یک کاراکتر را در یک منظره و محیط عظیم احاطه میکند که در واقع نمایش مقیاس ، فاصله و مکان هست . وقتی کاراکتر در این شات قرار میگیرد می توان از سر تا پای کاراکتر با فضای پیرامون او را نمایش داد .

 

هفت نمای استاندارد فیلمسازی :لانگ شات و اکستریم لانگ شات

 

در این نما شاید خود کاراکتر تاثیر زیادی نداشته باشد اما حضور و ابعاد و مقیاس او در ارتباط با مقیاس کل صحنه که هدف آن ایجاد یک ابهت و ایجاد یک وسعت و بزرگی است ، تاثیرگذار است . تصویر فوق یک نما از The Lord of the Rings اکستریم لانگ شات یا اکستریم واید شات محیط اطراف یک کاراکتر را نمایش داده و یک کاراکتر را در یک منظره و محیط عظیم احاطه میکند که در واقع نمایش مقیاس ، فاصله و مکان هست . وقتی کاراکتر در این شات قرار میگیرد می توان از سر تا پای کاراکتر با فضای پیرامون او را نمایش داد .

 

هفت نمای استاندارد فیلمسازی :لانگ شات و اکستریم لانگ شات

هفت نمای استاندارد فیلمسازی :لانگ شات و اکستریم لانگ شات

 

در این نما شاید خود کاراکتر تاثیر زیادی نداشته باشد اما حضور و ابعاد و مقیاس او در ارتباط با مقیاس کل صحنه که هدف آن ایجاد یک ابهت و ایجاد یک وسعت و بزرگی است ، تاثیرگذار است . تصویر فوق یک نما از The Lord of the Rings است . در این نما کاراکتر Gandalf اسب خود Shadowfax را می راند . بیننده وقتی سایز و ابعاد Gandalf و اسب او را در مقایسه با قلعه و ستونهای برافراشته آن می بنید ، با یک ساختار عظیم روبرو شده و تحت تاثیر قرار میگیرد .

 

 

 

لانگ شات

Wide Shot–WS || Long Shot–LS

این نما بسیار به نمای قبلی شبیه است و یک تفاوت جزئی با نمای قبل دارد که اشاره خواهد شد . . در این نما دوربین با موضوع ، کاراکتر و یا یک شی فاصله زیادی دارد و موضوع را در ارتباط با اطرف او نمایش میدهد . این نما گاهی به نام نمای کامل نیز ارجاع داده شده است . بیننده در این نما همچنان با مقیاس و فاصله درگیر است . تنها تفاوت واقعی که این نما با نمای قبل دارد این است که کاراکتر در این نما حضور قوی تر  و پررنگ تری دارد !

 هفت نمای استاندارد فیلمسازی :لانگ شات و اکستریم لانگ شات

هفت نمای استاندارد فیلمسازی :لانگ شات و اکستریم لانگ شات

 

 

این تصویر نمائی از Mad Max:Fury Road است . حضور قوی تر کاراکتر در این نما نسبت به نمای قبل کاملا روشن است . هر دو نما را با هم مقایسه کنید .  

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...