آشنایی با برخی از مفاهیم تدوین فیلم

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

آشنایی با برخی از مفاهیم تدوین فیلم 

لازم است که قبل از اینکه فیلمی را تدوین کنیم با برخی از مفاهیم مهم آشنا شوید. آیا انواع فرمتهای فیلم را می شناسید؟ با مفهوم نسبت تصویری آشنایی دارید؟ فیلمهای 16 میلیمتری یا 35 میلیمتری؟ فیلمهای SDیا HD؟ PALیا NTSC؟ درباره رزولوشن تصویر و پیکسل چیزی می دانید؟ آیا با مفهوم اسکن تصویر آشنا هستید؟ در این بخش سعی دارم تا جایی که ممکن است با این مفاهیم پیش برویم.



تاریخچه فرمتهای فیلم نگاتیو
اولین فیلم جهان را توماس ادیسون در دهه 1890 از نیترات سلولز ساخت. پهنای آن فیلم 35 میلیمتر بود و بدین ترتیب استاندارد 35 میلیمتری برای فیلمهای سینما باقی ماند. در سال 1920 فیلم 16 میلیمتری بعنوان جایگزینی ارزانتر وراد بازار شد، هرچند که فیلمهای 16 میلیمتری دارای کیفیت و شفافیت به مراتب پایین تر از نسخه های 35 میلیمتری بود. در دهه 1970 نسخه های 16 میلیمتری سوپر نیز که توانایی ضبط با فریمهای بزرگتر را داشت به بازار روانه شد. در سال 1932 نیز استفاده از فیلمهای 8 میلیمتری رایج شد. فیلمهای 8 میلیمتری نیز در دو نوع معمولی و 8 سوپر عرضه گردید.

استانداردهای PALو NTSC
حتماً در کاربا فایلهای ویدویی و نوارهای فیلم درمورد PALیا NTSCبودن آنها شنیده اید. در حقیقت استاندارد PALدر کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله ایران که دارای برق با نوسان 50Hzهستند مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم PALفریمهای تصویر به صورت تقریباً مربعی است و اندازه آن 720 خط عمودی در 576 خط افقی است که به صورت 576*720 نوشته می شود. در سیستم PALدر هر ثانیه از تصویر 25 فریم قرار دارد. استاندارد NTSCکه مخصوص کشورهای آمریکایی و ژاپن که دارای برق با نوسان 60Hzهستند است دارای فریمهای تصویر به صورت مستطیلی با اندازه 480*720 می باشد. در سیستمNTSCدر هر ثانیه از تصویر 29.97 (30) فریم داریم. باید توجه داشته باشید که مادامی که در ایران هستید و برای پخش در داخل ایران و یا کشورهای اروپایی فیلم تولید می کنید از سیستم استاندارد PALاستفاده نمایید.

پیکسل چیست؟ رزولوشن چیست؟
در اینجا کمی از مفهوم پیکسل بگوییم، هر تصویر از هزاران و یا میلیونها پیکسل تشکیل می شود، هر چقدر تعداد این پیکسلها بیشتر باشند وضوح و کیفیت آن تصویر بیشتر خواهد بود، چه عکس باشد چه ویدیو. پیکسلها خانه هایی مربعی شکل هستند که از ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی (RGB) میلیونها رنگ را به وجود می آورند و از ترکیب این پیکسلها تصویر برای ما ایجاد می شود. به طور مثال وقتی می گوئیم در سیستم PALبه طور افقی 576 خط و به طور عمودی 720 خط وجود دارد این بدین معنی است که سیستم PALاز 720 پیکسل افقی و 576 پیکسل عمودی تشکیل شده است و در مجموع داری 720 ضربدر 576 پیکسل است. این نسبت افقی و عمودی پیکلسها بیانگر مفهوم رزولوشن است، هرچقدر تعداد پیکسلهای تشکیل دهنده ی یک تصویر بیشتر باشند آن تصویر دارای رزولوشن بالاتر و در نتیجه وضوح و کیفیت بیشتر است و هر چقدر تعداد پیکسلهای تشکیل دهنده یک تصویر کمتر باشند آن تصویر دارای رزولوشن پایین تر و در نتیجه وضوح و کیفیت کمتر است. چگونگی ترکیب رنگها و روشن شدن ترتیبی پیکسلها جهت ایجاد یک تصویر روی تلویزیون، مونیتور و یا صفحه نمایش یک موبایل بحث فنی مفصل و پیچیده ای است که به بحث گرافیک کامپیوتری و نحوه کار با تفنگهای پرتاب الکترون باز می گردد که در اینجا جای بحث ندارد.

 

آشنایی با مفهوم Aspect Ratioیا نسبت طول به عرض تصویر (کادر)
مفهوم Aspect Ratioبیانگر نسبت کادربندی طول به عرض تصویر است. که رایج ترین آنها نسبت های 4:3 (خوانده می شود چهار به سه و گاهی به صورت 1.33:1 نوشته می شود) و 16:9 (خوانده می شود شانزده به نه و گاهی به صورت 1.78:1 نوشته می شود) هستند. نسبت های دیگر شامل 1.85:1 کهWidescreenیا صفحه عریض نامیده می شود و 2.35:1 که CinemaScopeمی باشند. تصاویر می توانند با نسبت های مختلف دلخواه تولید و نمایش داده شوند.

 

فرمت فایلهای ویدیویی (دیجیتال)
تلویزیون معمولی و استاندارد یا SD TVبا فرمت SDاست که همانطور که دربالا گفته شد در سیستم PALمربعی با اندازه 576*720 است و در سیستمNTSCمستطیلی با اندازه 480*720 است. نسل جدید تلویزیون ها عریض یا های دیفینیشن (HD , HD TV) هستند که جهت شکل دهی هر فریم از تصویر از تعداد پیکسلهای بیشتری استفاده می کنند. در تلویزیون های Full HDتصویر دارای 1080*1920 پیکسل است که بیانگر رزولوشن فوق العاده بالای آن است. نوع دیگر فرمت HDدارای 720*1080 پیکسل است و نوع میانی آن که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد دارای 1080*1440 پیکسل برای تشکیل تصویر است. تمامی فرمت های HDدارای تصویر عریض و مستطیلی هستند. فرمتهای جدیدتر و با رزولوشن بسیار بالاتر نیز با عنوان 4K , 2Kو ... اخیراً توسط برخی کمپانی های قدرتمند فیلمسازی مورد استفاده قرار می گیرند که رقیب و جایگزین فیلمهای 35 میلیمتری به حساب می آیند.

 

لازم به ذکر است که صرف خریدن یک تلویزیون LCDیا LEDکه Full HDباشد شما قادر نخواهید بود تصاویر را به صورت Full HDکامل ببینید! بلکه فیلمی که می خواهید به صورت Full HDببینید باید Full HDتصویربرداری شده باشد، Full HDکپچر شده باشد، FullHDتدوین شده باشد، Full HDرندر شده باشد، Full HDاز شبکه ماهواره ای پخش شده باشد و یا Full HDبر روی Bluerayرایت شده باشد، رسیور و یا دستگاه پخش کننده شما Full HDباشد، آنگاه شما قادر خواهید بود لذت دیدن یک فیلم Full HDواقعی را ببینید! پس امتحان کنید!

 

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...