چند نکته درباره تدوین خلاقانه از «ویلیام گلدنبرگ» برنده اسکار بهترین تدوین فیلم
نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت در آموزش » زیبایی شناسی تدوین | ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱ | ۰ دیدگاه«ویلیام گلدنبرگ» تدوینگری است که بارها نامزد دریافت جایزه اسکار شده و یک بار این جایزه را از آن خود کرده است. او سابقه همکاری با کارگردانانی چون «مایکل مان»، «کاترین بیگلو» و «بن افلک» را دارد و آثاری چون نفوذی (The Insider - 1999)، سی دقیقه نیمه شب (Zero Dark Thirty - 2012)، آرگو (Argo - 2012) و بازی تقلید (The Imitation Game - 2014) در کارنامه هنریاش به چشم میخورند. در ویدیوی دیگری از مجموعه Creative Spark «ویلیام گلدنبرگ» از نگاه خودش به فرایند تدوین و پروسه سختی که دنبال میکند و تلاشش برای پرورش تدوینگران جوان صحبت میکند.
«گلدنبرگ» در مصاحبه خود به چند نکته اشاره میکند. اولین اینکه تدوین فیلم مثل تمام قالبهای هنری یک شمشیر دو لبه است. یعنی میتوانید آنقدر مهارتهایتان را گسترش دهید که به مرز خودمختاری برسید، و این هم خوب است و هم بد. مشکل وقتی است که شما آنقدر مهارت دارید که حتی در خواب هم میتوانید فیلمی را تدوین کنید، اما دیگر خودتان را مجبور به اتخاذ شیوههای جدید برای روایت داستان نمیکنید، یعنی آنقدر به شیوههایتان مطمئن میشوید که از نقطه نظر خلاقانه راکد میمانید.
«گلدنبرگ» همان توصیهای را به شما دارد که از استاد خود «مایکل کان» (برنده سه اسکار و تدوینگر آثاری چون فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان) آموخته، اینکه باید به خودتان فضای اشتباه کردن بدهید، چون فقط در این فضاست که ایدهها و تکنیکهای جدید خلق میشوند.
نکته دوم اینکه گاهی بهتر است از دیدگاههای یک نفر دیگر موقع کار استفاده کنید. یک همکار، یک دستیار، کارگردان فیلم، یک هنرمند یا یک دوست، هر کسی باشد فرقی نمیکند. فقط کافی است تنها صدایی که تمام روز موقع کار میشنوید، صدای ذهنی خودتان نباشد.
«گلدنبرگ» پروسه خود را اینطور توصیف میکند که هر روز تمام تصاویر ضبط شده را نگاه میکند و از روی آنها یادداشت برمیدارد، و زمانی که بالاخره میخواهد کات زدن را شروع کند، تمام زیر و بم فیلم را میشناسد. شاید شما این روش را دوست نداشته باشید. اما این را در نظر بگیرید که تدوین فیلم مثل چیدن یک پازل است. شما ترجیح میدهید موقع شروع تمام قطعهها را داشته باشید، یا فقط با چند تکه کار را شروع کنید؟
و آخرین نکتهای «گلدنبرگ» در مصاحبهاش به آن اشاره میکند روی آوردن به شیوههای خلاقانه در عین اجتناب از شیوههای اغراقآمیزی است که تماشاگر را از فیلم دور میکنند. یادتان باشد که از هر روشی که استفاده میکنید، باید همیشه، همیشه و همیشه در خدمت داستان باشد.
منبع: Academy Originals
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
نرم افزار فارسی نویس لیومون
LeoMoon v2.0.1 -
تبدیل و پخش کننده ها
Converter -
فوتوشاپ آنلاین
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
رئیس مجمع رصتا در گفتگو با شبستان:
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۹ -
رئیس دومین شورای راهبری مجمع «رصتا» انتخاب شد
۲۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۳ -
مشاغل دانشبنیان روستایی از دولت جدید انتظار حمایت دارند
۰۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵ -
فیلم تلویزیونی «۲۷ برج» آماده پخش / رونمایی از پوستر جدید فیلم 27 برج
۰۵ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۲
تدوین در واقع آخرین مرحله از تولید فیلم بوده و پس از آن شکل نهایی فیلم آماده می شود. کار تدوینگر نوعی مونتاژ و ترکیب سازی است به این معنی که صحنه های فیلم به صورت تکه تکه (پلان) ضبط شده و در آخر پس از اتمام فیلم برداری، مطابق با روند داستان فیلم ، توسط تدوین گر طوری به هم متصل می شوند که به بهترین شکل معنا و مفهوم فیلم به مخاطب انتقال داده شود.
نظرات
ارسال نظر